torsdag 26 augusti 2010

Så var sommaren slut...

och jag är tillbaka på jobbet efter 4 veckors semester. Förutom att resa till ett soligt och hett Grekland har jag betat av ett par av de böcker som har stått alldeles för länge på min ”måste-läsa-lista”. Så nu har jag äntligen läst Marie Hermansons genombrottsbok ”Musselstranden” och den var lika läsvärd som hennes senare böcker. I Musselstranden återvänder Ulrika till den plats i Bohuslän där hon brukade tillbringa somrarna som barn. Hon minns vänskapen med den, i Ulrikas ögon, perfekta Anne-Marie och hennes idealiska familj. En sommar hade Anne-Maries familj utökats med ett adoptivbarn, Maja, som kom från ett smutsigt barnhem i Indien. Men trots kärlek och uppmuntran förblev hon stum och otillgänglig. När Maja var fyra år försvann hon spårlöst. Sex veckor senare hittade man henne oskadd vid Musselstranden långt från den plats där hon försvann. Som vuxen grubblar Ulrika fortfarande över Majas försvinnande.

En annan ”måste-läsa-bok” var bokfestivalaktuelle Jasper Ffordes ”Var är Jane Eyre?" Vilken upplevelse det var att stiga in i Ffordes roliga och skruvade värld. Vill du veta mer om den boken så läs gärna min kollegas utmärkta inlägg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar