tisdag 22 juni 2010

Sarah Waters


Har du inte redan upptäckt den brittiska författaren Sarah Waters vill jag verkligen tipsa dig om att ta med några av hennes böcker på resan eller i hängmattan i sommar.

Ficktjuven utspelar sig i London och på engelska landsbygden under 1860-talet. Det är en riktig äventyrsberättelse med både deckar- och kärleksinslag med många vändningar. Just när man tror att man har grepp om historien och har räknat ut hur det går ställs allt på huvudet. Jag bara älskar det!

Nattvakten är en historia om London under andra världskriget och berättar på ett mycket påtagligt sätt vad kriget gör med människor. Fyra kvinnor står i centrum och deras liv och upplevelser förmedlas med psykologisk insikt och ger genom sitt långsamma tempo stor förståelse för tiden de lever i.

Årets bok, Främlingen i huset är en gotisk spökhistoria som utspelar sig på godset ”Hundred Halls” i efterkrigstidens England. Huset hemsöks av något som påverkar dess invånare på ett fruktansvärt sätt. Bokens berättare och familjens läkare dr Faraday dras in i familjens öde och vill rädda dem och huset som han fascinerats av ända sedan han som barn besökte det vid ett tillfälle. Men går det att rädda och från vad egentligen?

Själv har jag ännu inte läst hennes debutbok Kyssa sammet, så det tänker jag göra i sommar.



1 kommentar:

  1. Jag kan bara hålla med. Både "Ficktjuven" och "Främlingen i huset" är lysande, man blir fast från första sidan. Jag kan även rekommendera "Livstråden" även om den kanske inte riktigt når upp till de andra två, men nästan.

    SvaraRadera