onsdag 16 juni 2010

Konsten att förlora

Lite mer fotbollsläsning, här i skönlitterär form. Kom gärna med ett eget tips. Tack!

"Premiärhelgen
Previously on the fine art of losing

Fotbollsreportern Mats Hård vaknade med ett ryck. Han befann sig i ett främmande rum. Döda möbler och heltäckningsmatta.
Han vände sig om. Avtrycket efter en kropp dröjde sig kvar i madrassen. Ett mörkt hårstrå låg på det vita lakanet.
Mats Hård böjde sig fram och luktade på gropen i kudden och en våg av ensamhet sköljde över honom."


Mats Hård, Konsten att förlora, 2006, s 63

Martin Bengtsson I skuggan av San Siro, 2007, s119

"Jag insåg att jag alltid föreställt mig proffslivet som på något sätt rofyllt. Men det var inte så jag kände nu.
Sängen jag sov i och köket jag lagade mat i var fina. Det doftade rent. Märkeskläderna jag bar och parfymerna på mitt nattduksbord var alla dyra och coola. Märket på tröjan och tavlorna föreställande "Nacka" Skoglund och Walter Zenga. Allt detta gav mig på något sätt en känsla av stolthet, men aldrig någonsin gav det mig ro, innerlig ro. Jag följde allt mer sällan in till staden för att shoppa med Carl och Nathan. Nu tycker jag att detta bara var ett sätt att stilla och förgylla det meningslösa i vår vardag. Som skadad fick jag tid att ta mig en titt på proffsvärlden med en viss distans."

Tina Nordlund, Genom helvetet, 2006, s 73

"Två år tidigare hade jag bestämt mig för att bli bäst i Sverige, och vägen dit hade gått genom en hemlig plan. Nu hade jag ett annat mål, men metoden var på sätt och vis likadan. Jag hade en hemlig plan nu också, men den här gången var målet att få en snygg kropp med slanka muskler och lite fett; en sån som kvinnliga kvinnor har.
Av fåfänga, men mest för att känna att jag dög och var värd något. För invändigt var jag tom."



Två reportage om idrott,
Per Olov Enquist, 1986, s 43, intervju med John Carlos

"Det blir ingen black power på prispallarna i München, säger han. Det var någonting som kulminerade i Mexiko, det började och slutade där.
Har han fortfarande kontakter i Black Panther-rörelsen? Nej, säger han och garderar sig alldeles påtagligt, inga kontakter, har aldrig varit ansluten. Men du har en svart panter på skjortan? Han skakar på huvudet. Nej, detta är inte en svart panter. Det är en svart puma. För så svåra är politikens och idrottens fixeringsbilder att identifiera fyra år efter Mexiko, i kommersialismens München, att det som tycks vara en svart panter egentligen är en svart puma, och alltså är ett reklammärke för en västtysk spikskokoncern."

Vill du läsa mer om fotbolls-VM har tidskriften New African ett specialnummer om afrikansk fotboll nu i juni. Bafana bafana!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar