lördag 1 maj 2010

En dag på biblioteket

Det är aldrig trevligt när vår poliskår besöker biblioteket, för de är sällan här för att låna något. Å andra sidan vill vi sällan ha tillbaka det dom tar med sig härifrån.


När tre storvuxna konstaplar steg in igår, Valborgsmässoafton, trodde vi att de tänkte låna lite ljudböcker för nattskiftet. När två till anslöt började vi fundera. Under tiden stod två märkbart nervösa män vid vår disk och försökte fylla i ansökningar för lånekort. Det gick inte alls bra för dom. De bestämde sig för att de inte behövde lånekort trots allt, och började gå härifrån. Om det inte hade varit för alla jädra poliser som stod i vägen. De hade blivit fler också. Jag tappade räkningen där, men jag tror att jag såg åtminstone nio stycken. Jag visste inte ens att vi hade så många poliser i stan.


Det visade sig att det begåtts en stöld i en juvelerarbutik i centrum. Hur förövarna spårats till bibblan vet jag inte, men insatsen var helt och hållet lyckad. Tjyvarna greps och alla var nöjda. Ja, tjuvarna själva var väl inte så glada, men det blev inget bråk om saken. Jag var imponerad av hur lugnt allting gick till. Inga låntagare märkte att nio poliser var i lokalen, personalen utgick ifrån att den årliga poliskonventionen skulle äga rum i Gustaf Hellström-rummet, och innan någon visste ordet av var det över. Proffsigt! I USA hade två polismän med dragna pistoler gastat "On the ground motherfuckers!" och lite av vårstämningen hade gått ur den där fina eftermiddagen.

En trevlig polisman kom och ursäktade uppståndelsen, men det var ju inte precis hans fel. Men ingen av DE nio lånade något när dom nu var där. De får väl sina kickar nånannanstans. Jag var bara glad att ingen frågade om vi har Ebba Gröns "Skjut en snut". Jag hade definivt ljugit och sagt nej. En jäkligt korkad låt, för övrigt, vilket jag hoppas att denna anekdot demonstrerar.


1 kommentar:

  1. Som det heter på Facebook: Detta gillar jag.

    SvaraRadera