torsdag 20 maj 2010

Älskade katter

Jag är uppväxt med både hund och katt som husdjur så när jag flyttade hemifrån blev det naturligt att skaffa katt. Min nuvarande är en stilig grå herre i sina bästa år som gärna umgås med grannens katter. Ibland lämnar han små presenter utanför ytterdörren, det har även hänt att han har överlämnat dem personligen. Jag är inte särskilt förtjust i döda åkersorkar, men jag berömmer honom och kastar sedan ut det döda bytet när han vänder ryggen till. Katter är fascinerande djur, de går inte att dressera utan går sin egen väg. Jag har läst någonstans: om man ropar på en hund så kommer den, en katt tar emot meddelandet och ber att få återkomma. Om en katt inte är nöjd med sin husse eller matte så kan den bara ge sig iväg och flytta in hos någon annan.

En charmig och sann berättelse är den om ”Bibliotekskatten Dewey”. I en stad i Iowa, USA, hittade personalen en morgon något oväntat i bokinkastet. Det var en liten frusen och hungrig kattunge. Personalen tog hand om honom och döpte honom till Dewey Readmore Books. Trots motstånd från stadens styrande fick Dewey stanna kvar på biblioteket och blev med tiden en riktig kändis. Dewey hade en osviklig förmåga att alltid kunna känna vilken besökare som behövde hans sällskap.

Varför gör katten så” undrar man ju ibland. Det och en del annat får man veta om man läser Susanna Roséns bok. Jag tycker den är så intressant och användbar att jag har ett eget exemplar hemma i bokhyllan.

Din katts hemligheter : boken din katt skulle vilja att du läste” av Vicky Halls, ger råd om hur relationen mellan människa och katt kan utvecklas. Dessutom skriver Vicky Halls om hur det är att sörja en älskad katt och hur man kommer över förlusten.

Om man funderar på att köpa en raskatt kan man låna ”
Vilken katt passar mig”? I den boken beskriver Ylva Stockelberg olika kattraser, deras speciella egenskaper, vilka trivs som ensamkatter, vilka behöver sällskap osv.
Bonniers stora bok om katter” innehåller, förutom olika kattraser, även tips om man vill ställa ut sin katt eller använda den för avel.

Har ni missat hur man går tillväga för att ge sin katt ett piller så kan ni läsa om det
här
.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar