tisdag 27 april 2010

Slumdog Millionaire

Ibland blir det så att det pratas för mycket om en bok eller film för att man ska bli sugen på att läsa eller se den. Det pratas och skrivs om den överallt, alla höjer den till skyarna, den får fina priser osv.

Så har det varit för mig med Slumdog Millionaire, filmen som fick 8 Oscar och 4 Golden Globe 2008.

Men så en fredagskväll hamnade den i DVD:n och även jag fascinerades av den fantastiska historien om gatupojken Jamal, som är med i den indiska versionen av "Vem vill bli miljonär?" och som blir anklagad för fusk då han svarar rätt på alla frågor. Han blir till och med arresterad för detta och för att försöka bevisa sin oskuld berättar han sitt livs historia och ger därmed förklaringen till hur det kan komma sig att han kan svaren på frågorna.
Genom dessa tillbakablickar får man se hur han tidigt blev föräldralös, levde som gatubarn tillsammans med sin bror och hamnade i många obehagliga situationer, men hela tiden lyckades ta sig vidare och hela tiden har haft som mål att hitta flickan, Latika, som han älskar och har förlorat.
Jag ångarar verkligen inte att jag trots allt såg filmen och den har funnits i mina tankar länge efter det att jag tryckte på stopp-knappen.

Så är det likadant för dig, att det bara inte blivit av att se den, så ge den chansen, det är den värd.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar