torsdag 13 november 2014

Romantisk film á la Ester Nilsson

Efter Utan personligt ansvar, Lena Anderssons uppföljare till succéromanen Egenmäktigt förfarande, är det väl bara en tidsfråga innan det blir film av Ester Nilssons öden och äventyr. Vem vore rätt person att regissera? Roy Andersson? Nåväl, filmhistorien erbjuder redan ett veritabelt smörgåsbord för alla som vet att uppskatta en riktigt olycklig och obesvarad kärlekshistoria gestaltad på celluloid. Som självutnämnd finsmakare i denna lätt självömkande subgenre, har jag valt ut några säkra kort. Håll till godo!


Chungking express (1994) : Wong Kar-Wais filmer gör ingen sann aficionado besviken. Den stilsäkre regissörens hela produktion (In the mood for love, 2046, Happy together, Days of being wild m.fl.) är praktiskt taget en enda kavalkad av brustna hjärtan och grusade förhoppningar. Chungking express utgör inget undantag. Titeln syftar bland annat på den lilla snabbmatsservering där filmens kvinnliga huvudperson arbetar, eller snarare ägnar sina dagar åt att lyssna på The Mamas & the Papas och dagdrömma om en av ställets stamkunder. Varning för lyckligt slut dock!








Hannah och hennes systrar (1986) : Det finns närmast något Woody Allenskt över Lena Anderssons två senaste romaner. Och Ester Nilsson hade förmodligen känt sig som hemma i denna Tjechovinspirerade New York-historia där i stort sett alla, som sig bör, är förälskade i fel person. Bäst är som vanligt Dianne Wiest, som den mest neurotiska systern i syskonskaran.










Rushmore (1998) :  Om multibegåvade och udda femtonåringen Max Fischer som kärar ner sig i privatskolan Rushmores nya lärarinna. Wes Andersons andra och fortfarande kanske vassaste film, innan den prilliga dockskåpsestetiken blev alltför manierad. Hjärtskärande, rolig och med ett sedvanligt smakfullt blandband till soundtrack.










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar