Efter Utan personligt ansvar, Lena
Anderssons uppföljare till succéromanen Egenmäktigt förfarande, är
det väl bara en tidsfråga innan det blir film av Ester Nilssons öden och
äventyr. Vem vore rätt person att regissera? Roy Andersson? Nåväl,
filmhistorien erbjuder redan ett veritabelt smörgåsbord för alla som
vet att uppskatta en riktigt olycklig och obesvarad kärlekshistoria gestaltad
på celluloid. Som självutnämnd finsmakare i denna lätt självömkande subgenre, har
jag valt ut några säkra kort. Håll till godo!
Chungking express (1994)
: Wong Kar-Wais filmer gör ingen sann aficionado besviken. Den stilsäkre
regissörens hela produktion (In the mood for love, 2046,
Happy together, Days of being wild
m.fl.) är praktiskt taget en enda kavalkad av brustna hjärtan och grusade
förhoppningar. Chungking express
utgör inget undantag. Titeln syftar bland annat på den lilla snabbmatsservering där filmens kvinnliga huvudperson arbetar, eller snarare ägnar sina dagar åt att lyssna på The Mamas & the Papas och
dagdrömma om en av ställets stamkunder. Varning för lyckligt slut dock!
Hannah och hennes systrar (1986) : Det finns närmast något Woody Allenskt över Lena Anderssons två senaste romaner. Och Ester Nilsson hade förmodligen känt sig som hemma i denna Tjechovinspirerade
New York-historia där i stort sett alla, som sig bör, är förälskade
i fel person. Bäst är som vanligt Dianne
Wiest, som den mest neurotiska systern i syskonskaran.
Rushmore (1998)
: Om multibegåvade och udda
femtonåringen Max Fischer som kärar ner sig i privatskolan Rushmores nya lärarinna. Wes Andersons andra och fortfarande kanske vassaste film, innan den prilliga dockskåpsestetiken blev alltför manierad. Hjärtskärande, rolig och med ett sedvanligt smakfullt blandband till soundtrack.
Eller varför inte Sabrina, Ungkarlslyan, En alldeles särskild dag, Berättelsen om Adele H, Vad är klockan i Paris? osv...
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar