Efter ett par dagar för länge hemma i sjuksängen har jag
grävt ner mig i bokstävernas värld. Vad som började i fascination slutade i
besatthet och det är därför med glädje jag nu återvänder till arbetet denna
måndag morgon. Jag har nämligen ägnat en hel del tid åt en verkligt
bokstavsnördig aktivitet; det lilla spelet Helvetica vs. Arial som finns till
iphone och ipad. Spelet är väldigt enkelt. Ett ord eller en mening visas och
inom en tidsram ska spelaren avgöra om orden är satta i Arial eller Helvetica.
Och då bör det ju tilläggas att dessa typsnitt, i alla fall vid ett första
ögonkast, är förvillande lika eftersom Arial, skapat 1982, är Microsofts klon av
Helvetica från 1957, ett modernt typsnitt designat för att vara tydligt och
neutralt, utan att bära mening i sig själv. Mitt rekord är 6250 poäng. Slå det
om ni kan!
Är man intresserad av att fördjupa sig i typsnittens
fantastiska värld sändes under hösten den roliga programserien Typo på P1, både
underhållande och begripligt om detta smala ämne, som berättar små historier
kopplade till olika typsnitt. Det kan handla om hur fel det kan bli när vem som
helst har möjlighet att designa vad som helst (i och med allas tillgång till
datorer och ordbehandling). För hur seriöst är det egentligen med kallelser till
läkaren satta i Comic Sans? Det handlar om hur Obamas kampanj byggdes av
typsnittet Gotham och det handlar om den smärre skandalen att Rädda barnen i
sin profil använder sig av ett typsnitt som är designat av Eric Gill som hade
sexuella relationer med sina egna barn. Det är överraskande hur intressant det
kan vara med typsnitt.
Och om ni inte redan sett dokumentärfilmen Helvetica så
borde ni se den. Förespråkare och motståndare till detta, ett av de mest
utbredda typsnitten, pratar om dess alltjämnt dominerande ställning. Tyvärr har
vi inte filmen på biblioteket men den finns exempelvis på Netflix.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar