måndag 5 november 2012

Barnläsning för vuxen

Nu har jag varit där och rotat igen, i barndomens nostalgiska boklandskap. Förra gången var det bilderböcker (scrolla ner) det handlade om, denna gång har jag återupplevt en kapitelbok som jag verkligen älskade när jag var barn: den underbara boken Hugo och Josefin av den fantastiska barnboksförfattarinnan Maria Gripe.  Boken handlar om prästparets ängsliga lilla sladdbarn Josefin och den kavate, egensinnige Hugo och hur de finner varandra i en fin vänskap. Det är en finstämd barndomsskildring, utan sedvanliga tillrättalägganden. 

Boken har legat framme där hemma ett tag, och en ledig höstkväll förra veckan spenderade jag i dess sällskap. Och det var precis så ljuvligt som jag väntat att åter få träda in i Maria Gripes poetiskt beskrivna barnvärld... En av fördelarna med att läsa barnböcker i vuxen ålder är att man läser ut dem så snabbt. Men i detta fall är jag glad att det finns ytterligare två delar att läsa om Hugo och Josefin, vilket jag får glädjen att vika ännu en höstkväll till.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar