onsdag 28 januari 2015

Om jag hade en alldeles egen bokcirkel

Idag kommer Kristina Sandberg hit till Kulturkvarteret och pratar om sin trilogi, Att föda ett barn, Sörja för de sina och Liv till varje pris. 19.00 i Lilla salen - alla välkomna.

Innan dess kommer det att vara en fullbokad bokcirkel kring första boken . Därför ställde jag mig frågan: Om jag fick vara bokcirkeldrottning för en dag, vilka böcker eller författare skulle jag tvinga de andra att läsa? Tillräckligt intressanta att diskutera, tillräckligt mångbottnade för att folk ska ha olika åsikter om dem...

Cilla Naumann: Kulor i hjärtat
Per Svensson: Malmö - världens svenskaste stad

Therese BohmanDen andra kvinnan
Valfri dystopiklassiker, till exempel George Orwell - 1984; Ray Bradbury -Fahrenheit 451; Aldous Huxley - Du sköna nya värld;  Anthony Burgess - En apelsin med urverk eller Isaac Asimov - Stiftelsen.
E LockhartKanske är det allt du behöver veta,  som ju är i samma klass som Carol Rifka Brunts Låt vargarna komma eller Förr eller senare exploderar jag av John Green. Se gärna filmen The fault in our stars också, svensk rap har en viss betydelse i historien.
Antoine de Saint-Exupery: Lille prinsen
Valfri Nobelpristagare, till exempel Doris Lessing eller J M G le Clezio
Valfri bok ur serien Alla tiders klassiker, tillsammans med en diskussion om vad ordet klassiker egentligen innebär.

Skulle du vilja ha en cirkel om crossover eller en som handlar om stollar från det brittiska imperiet? De behöver inte vara nya, de gamla går ju fortfarande att låna. Kommentera gärna i kommentarsfältet.
















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar