fredag 16 maj 2014

Författaren på besök


Det finns författare och sen så finns det Författare. De där författarna som folk väljer att sitta att vänta på i fyra timmar, som folk kan tänka sig att köa i 40 min för den där dyra namnteckningen i en bok. Donna Tartt är en sådan författare. I tisdags framträdde hon på Internationell författarscen på Malmö stadsbibliotek. Och jag var där flera timmar innan, för man visste ju inte om det kunde bli fullt... 

Donna Tartt skriver tjocka böcker vart tionde år så hennes utgivning består endast av tre. Den hemliga historien (debuten 1992) läste jag för länge sedan, kanske på gymnasiet och jag kommer ihåg den som bra och spännande. Förra året kom hennes senaste bok Steglitsan och jag läste precis ut den efter att haft den med mig i vardagen i en och en halv månad. Tjocka böcker har en tendens att aldrig ta slut, ibland är det jobbigt och ibland är det fantastiskt. Jag kan erkänna att jag tyckte att Steglitsan var seg att komma in i... men den tog sig. Jag sträckläste de sista 200 sidorna i soffan en söndagseftermiddag. Än så länge årets bästa läsupplevelse.

Under besöket i Malmö berättade Donna Tartt mer om sin prisbelönta bok, om karaktärerna och om tavlan som finns som en röd tråd igenom hela boken. De där författarbesöken ger ju alltid det lilla extra, en uppläsning av författaren själv, en bakgrund där och och ett citat här.. bland annat så sa hon: "En bok är en dröm som vi alla drömmer tillsammans" Och så kan man få författarens kråka i sitt exemplar av Steglitsan och känna sig lite speciellt för en stund.

Tyvärr går det inte att lyssna på Donna Tartt's besök i Malmö i efterhand men på lördag 17/5 är hon med i Lundströms Bokradio så kolla in det kl. 08.05 i P1. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar