torsdag 6 mars 2014

Top of the Lake

När allt kommer omkring vore det synd att slösa bort all sin dyrbara tid med att bara läsa böcker och se på film. Det finns faktiskt tv också! Den gångna helgen ägnade jag ett antal timmar åt miniserien Top of the Lake. Ett kriminaldrama som visades i SVT i höstas men nu finns att låna som DVD på Kristianstad bibliotek. Berättelsen kretsar kring kriminalpolisen Sara Griffin, lysande spelad av Elisabeth Moss från Mad Men, som undersöker försvinnandet av en tolvårig flicka i sin barndoms hemtrakter, en nya zeeländsk småstad genomsyrad av korruption och kriminalitet. Serien är skapad av Jane Campion som i början av 90-talet bland annat regisserade Janet Frame-filmatiseringen En ängel vid mitt bord och PianotTop of the Lake känns som en återkomst till gammal god form för Campion och kännetecknas av hennes känsla för suggestivt berättande. Den bjuder även en imponerande rollbesättning toppad av Holly Hunter i en liten men minnesvärd roll som andlig ledare för ett kvinnokollektiv. Skildringen av ett litet samhälle med mörk undervegetation och mystiken kring den unga flickans försvinnande har fått många att jämföra serien med Twin Peaks.
Top of the Lake påminner mig dessutom om hur förtjust jag är i miniserier! Om man som jag sällan har tålamod att följa tv-serier särskilt länge är formatet - sex timmar fördelade på sex avsnitt – i det närmaste idealiskt. Campions senaste alster sällar sig till tidigare miniseriefavoriter som En förlorad värld och Den långa färden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar