onsdag 19 mars 2014

Dags att embrejsa twerken?


Jag vet, jag är bibliotekarie och de facto därmed en nörd i mångas ögon. Länge försökte jag förneka detta faktum, även inför mig själv, men nu när åldern börjar ta ut sin rätt är det dags att komma ut ur garderoben. Jag älskar ord; nya ord, gamla ord, svåra ord, roliga ord, kloka ord. Jag älskar alla dessa bokstavskombinationer som berikar mitt liv och andras. Som liten skrev jag krångliga dikter om ond, bråd död, på universitetet byggde jag, tillsammans med mina kursare, Världens bästa ordspråksdatabas (ett av våra favoritordspråk var för övrigt det tyska "En god avföring är bästa huvudkudden"). När vi under utbildningen besökte Institutet för språk och folkminnen var jag i paradiset, jag hade hittat min plats och mitt framtida yrkesval var solklart, jag skulle bli språkvetare.

Nåja, tanken var fin men verkligheten gjorde sig påmind, arbetsmarknaden såg inte så ljus ut och valet föll istället på bibliotekarieyrket. Här på biblioteket kan jag, omgiven av miljontals ord och tusentals ordälskare, frossa i bokstäver från världens alla hörn. Ett av mina favoritställen att frossa på är tidskriften Språktidningen som finns till utlån här på biblioteket. Sida upp och sida ner vänds och vrids det på språket. Gamla och nya ord/uttryck diskuteras och dissekeras. Ett par smakprov: "Snippan har smittat vår snipa", "Don Juans svenska resa slutade med Dyng-Johan". Dags att "embrejsa" årets nyord: hästlasagne, betalskugga, carpa, twerka, hypa, kjolprotest (fler nyord finns i januarinumret av tidningen).

Välkommen in för ett djupdyk i bokstavsbassängen!

 /Ulrika

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar