torsdag 13 mars 2014

Bränn biblioteken



Kan inte låta bli att citera ett långt stycke ur Kalle Holmqvists nya roman Bränn biblioteken (2014), en satirisk arbetarroman som skildrar ett sönderfallande Sverige genomsyrat av en iskall nyliberalism, ett samhälle där mammon styr och där huvudpersonen Jesper försöker hitta någon sorts mening med livet:

 ”En gång för några år sedan när jag mådde sämre än vanligt råkade jag läsa i en kärringtidning som hade blivit kvarglömd på tunnelbanan att om man var deprimerad skulle man börja reflektera över vad man blev glad över. Det var inte så dumt egentligen.
(…)
Jag insåg att de dagar jag varit på extra bra humör hade jag alltid varit på biblioteket och lånat böcker. Det är som att bibliotek står för allting som trots allt är bra i det här landet. Eller inom mig för den delen. Bibliotek är vettigt och politiskt radikalt men samtidigt fint och mysigt. Nyttigt gratis och till för alla oavsett ålder, hudfärg, läggning, social status och plånbokstjocklek. Biblioteken kan vara ett andningshål för barn som inte lyckas i skolan och en fristad för dem som inte får ro hemma. Jag kunde känna stolthet över att människor före mig slagits för allas rätt till kultur. Jag slåss själv gärna för att försvara biblioteken, och för att ge dem ökade resurser så att ännu fler kan ta del av kultur gratis.”


(Just nu har Kristianstad stadsbibliotek stängt för reparationer men vi öppnar igen tisdagen den 2 april. Våra filialer har öppet som vanligt.)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar