tisdag 14 januari 2014

"Läsåret" 2013

Det är dags att summera 2013 på alla möjliga sätt. På vår hemsida kan man se listor över vilka titlar som varit mest utlånade på biblioteken i Kristianstad under året. Av de tio som placerar sig överst är samtliga skrivna av svenska författare. Sex av dem är romaner, tre är deckare  och sen är det David Lagercrantz biografi om Zlatan som fortfarande läses av väldigt många trots att den kom ut 2011. Först på 16:e plats kommer den första boken av en utländsk författare och det är den omskrivna Femtio nyanser av honom av E L James, tätt följd av Khaled Hosseinis Och bergen svarade.
När jag summerar mitt eget ”läsår” ser listan helt annorlunda ut. Bland de titlar som jag minns bäst är nästan alla skrivna av utländska författare, de flesta är romaner, några deckare och en sticker ut genom att vara utgiven för 100 år sedan då jag med stor behållning läste om Hjalmar Söderbergs Den allvarsamma leken.

Min lista utan inbördes ordning:
Rosenfeld: Adams arv
Rowling: Den tomma stolen
Avallone: Stål
Kaaberbøl: Pojken i resväskan
Kelly: Lågor av hat
Selasi: Komma och gå
Andersson: Egenmäktigt förfarande
Griffiths: En orolig grav
Söderberg: Den allvarsamma leken

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar