måndag 21 oktober 2013

Höst + litteraturpris = sant


Hösten är härlig. Jo, jag vet att det är jämngrått och att det regnar sedan ett dygn tillbaka. Men samtidigt är det ganska många som kommit in på biblioteket idag och passat på att låna några tjocka böcker just för att höstvädret inbjuder till läsning. Och så har vi litteraturpriserna! Knappt är årets Nobelpristagare i litteratur utsedd förrän vi börjar spekulera i möjliga vinnare till Augustpriset. Idag tillkännagavs de 18 nominerade, och hela listan med nominerade i genrerna Årets svenska skönlitterära bok, Årets svenska fackbok, Årets svenska barn- och ungdomsbok, Lilla Augustpriset samt juryns motiveringstexter hittar du  här. När jag tittar på listan kan jag bara konstatera att jag läst alldeles för få av dessa titlar. Å andra sidan har jag nu ökat på min egen lista över sådant som ska läsas… Så, jodå  - hösten är kanske inte alldeles, alldeles underbar, men  åtminstone ganska härlig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar