torsdag 22 augusti 2013

Ingrid Hedström - snart här...


Första gången jag hörde talas om Ingrid Hedström var 2008 då vi presenterade ”vårens nya böcker” (en återkommande programpunkt). En kollega berättade så engagerat (kommer du ihåg, Katarina?!) om en ny deckare som hette ”Lärarinnan i Villette” att jag bara var tvungen att läsa den. 5 år senare har jag läst alla 6 böcker om undersökningsdomaren Martine Poirot som löser brott i den fiktiva belgiska staden Villette.

Det var när Ingrid Hedström arbetade som journalist i Bryssel på 90-talet som hon blev klar över att hon ville skriva deckare som utspelas i Belgien. 2003 anmälde hon sig till en deckarkurs i Wales med Val McDermid och Denise Mina som lärare. Hon började skriva på ”Lärarinnan i Villette” men eftersom hon jobbade heltid tog det tid innan hon blev klar med den. Hennes senaste bok ”Svarta korpar över Villette” kom i våras och nu kommer hon äntligen till bokfestivalen. Om du är lika nyfiken som jag att lyssna på henne möts vi i konserthusets stora sal lördagen 7 september kl. 18.00.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar