måndag 13 maj 2013

100 balla ställen i Skåne


Det har kommit en ny utgåva av boken som säger sig visa vägen till 100 oväntade ställen i Skåne. Valle Westersson har valt ut ställen som han gillar och listat dem under rubriker som märkliga ställen, vackra ställen och coola ställen. Till kategorin märkliga ställen hamnar till exempel Sveriges lägsta punkt där Westersson skriver att det som gör stället märkligt är att man inte märker av det där rekordet på något sätt. Till de coola ställena räknas till exempel Balsbergsgrottan och Jakriborg och till kategorin vackra ställen räknas inte helt oväntat Wanås slott i sällskap med Landön och Odensjön. Odensjön kan jag inte säga att jag hade hört talas om innan. Jag hade å andra sidan svävat i ovisshet om många av de platser som är omnämnda i boken. UFO-monumentet söder om Ängelholm är ett av dessa. Att Skånes mysigaste café ligger i skogen utanför Perstorp hade jag ingen aning om och jag skulle antagligen inte hitta dit på egen hand. Det är en rolig guide för dig som vill få tips på nya utflyktsmål inte allt för långt bort.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar