måndag 18 mars 2013

Vart ska du?

Det händer då och då när jag sitter och läser bilderböcker för mitt barn att det slår mig att det kanske är jag själv som är mest uppslukad av boken vi läser. För vissa böcker är ju sådana att, även om de ser ut att ha barn som sin målgrupp (som bilderböcker), så är de intressanta för många fler, ja egentligen för alla med litteraturintresse (och bildintresse). Sailor är sjuk! Sailor är sjuk! skanderar min dotter medan jag fascineras av Jockum Nordströms fantastiska bildvärldar och lakoniska humor. Jockums säregna illustrationsstil går såklart igen från hans konstnärliga verksamhet med kollage, klippfigurer, naivistiska teckningar, populärkulturella referenser, dova färger, arkitektur som för tankarna till en fjärran och svunnen men ändå familjär värld. Det är som att kliva in i en verklighet lite vid sidan av, en underfundig surrealistisk drömvärld med modernistisk höghus- och industriarkitektur befolkad av sjömän och allehanda djur. På bibblan finns en rad böcker om mina favoriter Sailor och Pekka, sjömannen och hans lilla hund. Och alla vi som gillar Jockum Nordström kan glädja oss åt att det ges ut en ny bilderbok nu i april. Den heter Vart ska du?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar