fredag 8 mars 2013

Feelgoodfilm

När flunsan tog tag i mig en helg i februari fanns det bara en sak att göra: stanna hemma och konsumera film. Jag loggade in på mitt konto på Imdb som berättar för mig vilka filmer jag skulle kunna tycka vara bra beroende på vilka filmer jag tidigare sett och betygsatt. Väldigt smidigt när ens hjärnceller är febriga. Tack vare detta uträknade system kom jag över filmen The Perks of Being a Wallflower som jag inte hört talas om tidigare.

Filmen handlar om utanförskap, om känslan att vara ensammast i världen, att gå på highschool och inte har några vänner. Och vad som sen händer när en träffar de där människorna som verkligen verkligen ser en, när en får tillhöra ett gäng och gemenskap för första gången. Att ha vänner som ställer upp för en och som man själv ställer upp för. Den känslan.

Krydda det med bra skådespeleri, regi och soundtrack. Mmm. Detta är en sån där feelgoodfilm som annars är svår att hitta i det stora vimlet av filmer. För de bästa feelgoodfilmerna har ju några år på nacken som You got mail, Bridget Jones Dagbok osv. Därimellan har ett antal fjantiga Asthon Kutcher filmer dykt upp, men det var alltså länge sen jag såg en så fulländad feelgoodfilm som The Perks of Being a Wallflower (som för övrigt bygger på boken Wallflower av Stephen Chobsky som även regisserat filmen).

Har ni spotify kan ni lyssna på soundtracket här: Perks of Being a Wallflower
Och filmen kan ni såklart låna på bibblan.



2 kommentarer:

  1. Såg denna nu när den släpptes på blu-ray och dvd och jag absolut älskade filmen. Den är bra på alla plan!!!

    SvaraRadera
  2. Ja :) Och det är konstigt att den inte gick upp på bio innan i Sverige.

    SvaraRadera