tisdag 12 februari 2013

Den dagliga kärleken

Jag fick av en tillfällighet Maria Wines diktsamling Den dagliga kärleken i min min hand häromdagen och bläddrade lite i den. På sidan 14 fastnade jag för en liten dikt som jag tycker passar så bra nu denna snöiga februaridag när Alla hjärtans dag dessutom infaller på torsdag. Den är så här:

Kärlek
den outsägliga ömhetens lyftande vind
som ger oss vardagens segelglädje.

Maria Wine föddes i Köpenhamn 1902 och placerades på fosterhem när hon var två år. Hon hette då Karla Petersen. Hon hade en svår uppväxt och böcker var förbjudna i fosterhemmet. 1936 gifte hon sig med författaren Artur Lundkvist och han uppmuntrade henne att läsa och börja skriva. De levde tillsammans till hans död 1991. Maria Wine avled vid 90-års ålder 2003. Läs mer i författarlexikonet Alex.
Jan Arnald skrev 2006 en roman Artur och Maria: en nittonhudratalsroman, som handlar om Artur Lundkvist och Maria Wines liv, författarskap och kärleksförhållande.
Maria Wines böcker finns på biblioteket.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar