tisdag 29 januari 2013

Komprimerad info

Under några kvällar har jag roat mig med boken Pärlor och patroner : 60 historiska kvinnoporträtt, av Loka Kanarp. Sida efter sida fylls med Kanarps intressanta (om än komprimerade) i serieform beskrivna historiska kvinnoöden.  Och med risk för att framstå som obildad: inte visste jag att Josephine Baker hade 12 adoptivbarn, alla av skiftande kulör och nationalitet! Detta och många fler intressanta fakta fastnar man lätt för i boken.

Författarinnan Loka Kanarp är en för mig ny och angenäm bekantskap. Hon är serietecknerska och illustratör, och har bl. a gjort seriealbumet Till mina vänner och ovänner. Utformning och ämnesval påminner mig till viss del om den begåvade serietecknerskan och samtidsskildraren Liv Strömquist som dessutom gjorde ett mycket uppskattat besök på Kristianstad bokfestival förra året.

Det finns flera böcker skrivna i samma form som Pärlor och patroner, d.v.s väldigt komprimerad information om ett ämne som presenteras i en seriestripp. HenrikLange har till exempel skrivit Pappa för dig som har bråttom, 80 romaner för dig som har bråttom och tillsammans med Katarina Lange Strindberg för dig som har bråttom.  Vad ska man då tycka om dessa kraftigt förkortade livsödesskildringar (som det ofta handlar om) i bokform? Ganska underhållande, men samtidigt får man ta dem för vad de är, tycker jag. Vill man fördjupa sig i ett ämne gör man ju förmodligen det bäst på annat sätt. 

Böckerna ovan finns på biblioteket.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar