måndag 13 augusti 2012

Sommarens böcker

Inför sommar och semester förekommer ofta, i media såväl som i privata sammanhang, frågan om vad man ska läsa i sommar. Nu kan jag för min del konstatera att semestern definitivt är slut för den här gången, med allt vad det innebär. Några idéer kring vad jag skulle läsa på semestern hade jag inte, mer än att jag mer än vanligt enbart skulle gå på lustprincipen.

Och läst har jag ju, förstås. Bland de minnesvärda kan nämnas Elin Boardys Allt som återstår som utspelar sig i början på 1900-talet på en Bohuslänsk gård. Emma, en av döttrarna i huset, blir kvar där medan de andra syskonen far till Amerika eller tar sig för annat. Finstämt och kärvt!  Efter ett besök på Astrid Lindgrens värld blev jag plötsligt och otippat nyfiken på vem den där Astrid var egentligen. Charlotta Ödman har skrivit boken Snälla, vilda barn : om barnen iAstrid Lindgrens böcker, som jag läste med stor glädje.

 Hört talas om Utvandrarna av Vilhelm Moberg? Skämt åsido, nu var det dags för en omläsning av den för min del – får det gå många år mellan varven kan omläsning ge en fin läsupplevelse. Karl-Oskar och Kristina utvandrade från Sverige år 1850. Idag hade vi bland våra låntagare här på biblioteket besök från ett par från USA som var i Sverige för att försöka spåra mannens eventuella släktingar – hans morfar hade nämligen utvandrat från Sverige till Iowa i Nordamerika år 1880! Hoppas de får napp i sitt sökande.

1 kommentar:

  1. Christian på museet14 augusti 2012 kl. 15:13

    Tackar för tipsen! Jag kan inte låta bli att dela med mig av min sommarläsning, som blev tung på faktaböcker:

    Umberto Eco - The Prague Cemetery - nästan klar
    Niall Ferguson - Empire: How Britain Made the Modern World - klar
    Niall Ferguson - Civilization: The West and the Rest - klar
    Katrine Kielos - Det enda könet - klar
    Nick Davies - Flat Earth News - påbörjad
    Owen Jones - Chavs: The demonization of the working class - påbörjad
    Steven Pinker - The better angels of our nature - återstår

    SvaraRadera