onsdag 9 maj 2012

Studentinhopp i bloggen

Jag är en bibliotekariestudent som i veckorna befinner mig på stadsbiblioteket för att göra praktik. En förfrågan jag fick ganska omgående var om jag ville skriva någonting i den här bloggen. Och jag har tänkt på det där nu ett tag – vad skriver man i en biblioteksblogg? Om böcker? Kultur? Information? Alltihop gissar jag på, men det här får bli mitt bidrag:


Den senaste boken jag läste var en fantastisk ungdomsbok, Fyra systrar skriven av Solveig Olsson-Hultgren. Den utkom tidigare i våras och är den sista delen av tio om systrarna Andersson från Småland. Serien sträcker sig över hela 1900-talet och kan ses som en (underhållande) historielektion ur ett kvinnligt perspektiv. Och jag, 25 år gammal, har slukat alla delar med hull och hår.

isbn9789172995116
Om man påstår att ungdomslitteratur bara är till för ungdomar så får man tänka om. För så är faktiskt inte fallet. Ofta tycker jag personligen mycket bättre om ungdomslitteratur då den på något sätt känns mer ärlig. Solveig Olsson-Hultgren har i alla fall med sin 1900-talssvit fångat mig och gett mig en portion välbehövlig kvinnohistoria som jag inte tidigare visste att jag behövde.


Andra starka titlar i Olsson-Hultgrens 1900-talsserie är Nya tider (2005), Det fjärde rummet (2006) och Revolternas år (2011). Men jag rekommenderar dem alla tio, till både yngre och äldre läsare.
Mari, en snart färdigbakad bibliotekarie

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar