fredag 30 mars 2012

Strindberg, denna djefla man

”Våren är kommen. /…./ Olyckliga de svaga i urvalets stund, då kärleken ger fritt lopp åt de tyglade begären.”

”Det stormar ute i världen och folken ryta av harm mot förtrycket, men här i landet firar man bara jubelfester.”

”Det fanns intet helvete på jorden förr än paradiset blev riktigt färdigt, det vill säga kvinnan kom!”

”Fastän man kallat mig för kvinnohatare, har jag alltid älskat kvinnan, och fastän man kallat mig osedlighetsvän, har jag alltid hållit på äktenskapet.”

Ovanstående citat är i tur och ordning hämtade ur: En dåres försvarstal, de två följande från Röda rummet och det sista från Fagervik och Skamsund.

Ett knippe citat med anledning av minnesåret.
Oavsett vad man tycker om denna ”djefla man” lämnar han aldrig läsaren oberörd. Det är en författare man kan gå i clinch med, hans formuleringskonst är suveränt skruvad, träffsäker, rolig och fortfarande efter dryga hundra år uppfriskande.
Mina tre Strindbergtips: Röda rummet, Giftas och En dåres försvarstal.

Missa inte Strindbergsföreläsningarna i Kristianstad.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar