tisdag 6 mars 2012

Filmvår

Det börjar ljusna om kvällarna, men fortfarande är det rätt skönt att sitta inne och titta på film. Det finns många filmleveranser att längta efter i vår eller vad sägs om ”Tinker, tailor, soldier, spy”, ”Niceville” och ”Play” (tre minst sagt olika filmer)? Den senaste såg jag förra måndan på filmstudion och det är en film som verkligen skakar om en. Många av er följde säkert debatten som blossade upp när filmen hade premiär i höstas. Vackrast om känslostormen och tankarna som drabbar en när man ser den tycker jag Jonas Hassen Khemiri skrev i sin artikel ”47 anledningar till att jag grät när jag såg Ruben Östlunds film Play”. Jag tycker absolut att man ska se den, men det är ingen film till fredagsmyset, snarare känner man ett behov av att diskutera den omedelbart efter att man sett den.

Andra kommande filmer är bland andra ”Oslo 31 augusti”, ”Pangpangbröder”, ”Nader och Simin” och ”Contagion”. För den som inte vill vänta till våren på film så finns det många nya filmer att välja bland ”En dag”, ”Poesi”, ”Jane Eyre”, ”Midnatt i Paris”, ”Happy end”, ”Submarino”, ”Apflickorna” eller ”Franska nerver” till exempel (sök i bibliotekskatalogen bland filmerna). Ett annat tips är animefilmen ”Lånaren Arrietty” som filmmuseet visar på söndag. Missa inte!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar