tisdag 8 november 2011

Berlin

Förra veckan tillbringade jag några dagar i Berlin och det var verkligen ett besök som gav mersmak. Jag har bara varit där en gång tidigare när gick på gymnasiet och det får jag i ärlighetens namn säga är ett tag sedan. Från den resan minns jag inte så mycket mer än gränsövergången mellan öst och väst. Inför årets resa funderade jag en del på vad man bör se i Berlin och kom fram till att jag faktiskt inte visste så mycket och tog då naturligtvis böcker till hjälp. Den bok som gav allra mest och som jag hade som ledsagare på resan var Carl-Johan Vallgrens Berlin på 8 kapitel och det var verkligen perfekt!
Boken behandlar på ett mycket inspirerande sätt Berlins 1900-talshistoria och man får som läsare följa med författaren på en faktaspäckad, intressant och spännande rundtur. Man får kortfattat den politiska historien presenterad för sig allt från första världskriget, nazitiden, över kalla kriget till 70-talets BaaderMeinhof-terror. Men dessutom får man veta otroligt mycket om Berlins kulturhistoria och framförallt dess plats i litteraturhistorien. Det är mängder av författare som för kortare eller längre tid har vistats i staden.



Jag hade under min resa inte möjlighet att riktigt gå i författarens fotspår, men det skulle vara mycket roligt att återvända och åtminstone göra några av hans rekommenderade vandringar för han är mycket detaljerad och uppmanar i dirket tilltal läsaren att gå en viss väg, stanna på en viss plats, titta på en viss sak och så kommer en historia om varför.


Får du möjlighet att besöka den tyska huvudstaden så ta gärna med Carl-Johan Vallgren som ressällskap, men var beredd på att du förmodligen kommer att vilja läsa (eller läsa om) Alfred Döblins Berlin Alexanderplatz när du kommer hem.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar