tisdag 10 augusti 2010

Jag lyssnar i hörlurar det låter så bra

Och så har jag trillat i fällan igen. Varje gång semestern för mig till roliga skivaffärer så kan jag inte låta bli: jag lyssnar på en massa spännande musik i hörlurar och fastnar för de mest obskyra av band. Sen står de där skivorna och dammar i hyllorna, för de visade sig vara helt outhärdliga att lyssna på i stereo. Ofta har jag kommit över skivor med konstigt ljudskrammel men i värsta fall är felet att det bara är ganska ointressant och kanske rent av tråkig musik. Men där i affären var skivan rena fyndet! Sommarens skörd kommer framför allt från en trevlig butik i Bristol där jag och sambon bytte ut storstadsbruset för några timmar och lyssnade på en massa rolig musik. Som vanligt frågade vi om de hade något nytt (gärna lokalt) i stil med Modest Mouse (då får man ofta rätt kul musik) och efter de första 10 tipsen som alla var artister vi kände till, så plockade vår dreadlock- och Sonic Youth-tröjförsedda guide ut de något mer udda skivorna. ”Har ni hört O. Children? De är fantastiska!” och det var de! Det låter mörkt och elektroniskt med sång klart inspirerad av både Nick Cave och Ian Curtis. Skivan verkar inte ha släppts i Sverige än, men den kommer garanterat till biblioteket så småningom (lyssna på MySpace-länken så länge). Nästa tips var också strålande: Grasscut med albumet ”1 inch / ½ mile”. Låtarna hade någon form av geografisk betydelse, så att man kunde åka runt och lyssna på dem vid exakt rätt fysisk plats. Jag får medge att jag inte riktigt hängde med i Bristol-dialekten där, men det lät ju som en extra kul grej. Deras musik visade sig vara experimentell elektronika med en himla massa knasiga ljud. (Lyssna på ”Old Machines” på MySpace, en låt som hade platsat på Depeche Modes ”Black Celebration” eller kanske ännu bättre tillsammans med ett gäng Kraftwerk-låtar.) Sen kom de udda-udda artilleriet fram. Beak, med en av medlemmarna från Portishead samt Tobacco som samarbetat med Beck på några av låtarna. Det här var helt klart överkurs, men de hamnade så klart i skivsamlingen ändå. Jag vet inte riktigt när jag ska lyssna på dem. Någon dag när jag av någon konstig anledning behöver bli irriterad och få huvudvärk kanske?

Även om sommaren är rätt lugn när det gäller skivsläpp så har ni väl inte missat de här godbitarna på biblioteket?
M.I.A., "Maya", Robyn, "Body talk pt. 1" och Arcade Fire, "The suburbs". Går garanterat bra att lyssna på både med och utan hörlurar.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar