torsdag 22 april 2010

Baka liten kaka

En av mina laster i livet är kakor, både att äta och att baka dem. Naturligtvis vill jag dela med mig av några av mina favoritrecept till alla andra kakälskare.

"Bättre än svärmors bullar" finns i systrarna Lisa Eisenman Frisk och Monica Eisenmans senaste bok "Sommarens söta". Vill man inte baka bullar så kan man välja "Double chocolate chocolate chip cookie". En klar favorit hos min treåring och hans kusiner.

Min absoluta favoritkakbok för tillfället är Leila Lindholms "A piece of cake". Baka och njut av "Chocolate chip walnut brownies", en saftig kaka med en underbar fudge glaze. Eller prova "Cupcakes", eller "Frukostscones", eller "Kolapaj med pekannötter", eller...........

Om man vill imponera på sina gäster ska man baka "Lyxig chokladkolapaj" ur "Bakat (ur Allt om mat)". Med sina två lager chokladkola, en vit och en mörk, är det en riktig läckerbit - söt och mäktig. Den är faktiskt väldigt enkel att göra, om man har en hushållstermometer så blir kolasmeten alltid perfekt. Passa på att göra "Jordgubbs- och cheesecakemuffins" när det finns svenska jordgubbar, en härlig smak av sommar.

Om man inte känner för att baka kan man låna "Nya boken om kaféer på Österlen". Det är en guidebok som även innehåller recept. Trots sitt namn är det några år sedan den kom, men de flesta kaféer finns kvar (och nya har naturligtvis tillkommit). Jag har inte fikat på alla de ställen som finns i boken, men de jag har varit hos har varit väl värt ett besök.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar