fredag 16 april 2010

Att läsa på olika ställen

Om man inte har möjlighet att sjunka ner i bästa läsfåtöljen för en härlig stunds sträckläsning får man ta till andra knep för att tillgodose läsbehovet. Jag tillhör en läsarkategori som under en (förhoppningsvis) övergående period fått överge sträckläsningen till förmån för andra varianter. Det handlar då om att läsa kortare stunder i väntan på bussen, på bussen i väntan på att bussen ska gå, medan potatisen kokar och i väntan på att badrummet ska bli ledigt - till exempel. För att uppnå känslan (illusionen) av att jag på detta sätt hinner läsa en hel del har jag för det mesta en 2-3 olika böcker på gång som är strategiskt utplacerade i min närmiljö. En novellsamling passar bra att ha med sig i väskan, då man ofta kan välja en lite tunnare variant med korta noveller. Jag har precis avslutat Claire Castillons Man kan inte hindra ett litet hjärta från att älska. Detta är en samling med 23 korta noveller som alla har parrelationen som tema, men det är aldrig den enkla, strömlinjeformade kärleken som beskrivs, utan kärlekar som kan förvåna, förfära, uppröra men även beveka läsaren. Skruvade kärlekar, om man så vill. Men kärleken, och rätten att älska, har de alla gemensamt.
I väntan på att potatisen ska koka tar jag gärna till en fackbok, som i mitt fall ofta handlar om internationella relationer. Men nu när våren får anses vara kommen passar det bra med lite trädgårdsinspiration. I detta ämne kan jag rekommendera Kerstin Engstrands bok Nybörjarens lata trädgård som ger lagom med inspiration och inte så mycket prestationsångest!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar