onsdag 30 oktober 2013

Nördcafé om superhjältar och serier

Vad är en nörd? Den frågan börjar jag ställa mig när jag sitter och funderar på Kristianstads första Nördcafé imorgon. Om jag söker i vår bibliotekskatalog på nörd så kommer det upp titlar som "Miffon, nördar och Aspergers syndrom" eller "Barn, ungdomar och vuxna med Asperger syndrom: normala, geniala, nördar?". Så nörd är en sjukdom, en diagnos? Nja. Jag tror inte det är bland dessa titlar jag får fram svaret jag letar efter. Det jag vill veta mer om är nörd som populärkulturellt fenomen och identitet. När jag googlar bilder på nörd så får jag upp bland annat dessa bilder:







Enligt Wikipedia så är en nörd: datorintresserad, intelligent, enkelspårig, tekniskt kunnig och har låg social kompetens. Genom tv-serier som "Freaks and Geeks" så hittar vi allt ovan + att nördar gärna ska porträtteras som lite töntiga. På senare år har porträtten och bilden av nördar ändå mångfaldigats (upprättelse) när man insett att nördarna har haft och har stor inverkan i hur vårt samhälle utvecklats; IT-utvecklingen vore ingenting utan sina nördar (facebook, google, apple, pirate bay... allt är produkter av nördar).

Om jag läser om Nördcaféet så beskriver arrangörerna nördar så här: "För oss är en nörd en eldsjäl; en hängiven person som hyser ett brinnande intresse för ett specifikt ämne och som har djup kunskap om det. Nördcafé är en mötesplats för alla nördar, och ett forum för utbyte av kunskap och erfarenheter, det det brinnande intresset och nyfikenheten står i centrum."

Alltså, nörd är mycket bredare än vad Wikipedia säger. Det ser vi också i Nörduppropet som vill att svenska akademins ordlista ska uppdatera sin beskrivning av ordet nörd. En nörd brinner för ett ämne, är expert på sin grej, och ämnet kan vara vad som helst. Jag uppfattar det som att det finns gott om populärkulturella ämnen att nörda ner sig i, Harry Potter, Doctor Who, Sherlock Holmes, Star Trek osv.

Imorgon kommer två nördar inom ämnet serier och superhjältar till stadsbiblioteket och jag är så pepp på det! Läs mer om det här och tänk på att begreppet nörd är brett och alla intresserade är välkomna till Nördcaféet. För är du nyfiken på nya saker så är det här verkligen något för dig.

p.s.
om du är nörd: lyssna på den här podden Nörd:igt.  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar