tisdag 19 juli 2011

Sommarläsning

Sommarläsning, vad är det egentligen? Det är naturligtvis olika från person till person och ser så klart inte lika ut från sommar till sommar heller. En bok som passade mig väldigt bra att läsa på semestern och som jag kan rekommendera till alla som gillar spännande böcker om mänskliga relationer med tragiska händelser i det förflutna som påverkar nutiden är "I det förflutna" av Kate Morton. Jag måste dock uppmana alla att inte ge upp läsningen, för det tog drygt 100 sidor innan jag var fast och då hade jag varit på väg att ge upp flera gånger. Men som tur var fortsatte jag läsa!

Bokens huvudperson Edie får av en slump kontakt med tre systrar som lever ensligt på ett gammalt slott i England. Just där tillbringade Edies mamma en tid som krigsbarn under andra världskriget. Ett gammalt brev dyker upp och väcker Edies nyfikenhet på slottet, de gamla systrarna, deras far som var en berömd författare till gotiska romaner och framförallt sin mors roll i det hela. Mamman som alltid verkat så "vanlig", näst intill tråkig, vad gömmer sig egentligen i det förflutna och varför vill hon inte berätta om den tiden?


Författaren har även skrivit "Dimmornas lek" och "Den glömda trädgården".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar